Sara Möller

Kontakt: [email protected]

KOKOSOLJA

Publicerad 2014-08-27 11:30:00 i Hälsa och välmående,

Okej, det är så att det finns tre saker här i världen jag tror stenhårt på att är hiskeligt hälsofrämjande. I det här inlägget tänker jag enbart prata om en av dem, och det är kokosolja. Okej puppies, läs och lär.
 
Kokosolja var det, ja! Nu snackar vi alltså ekologisk kallpressad kokosolja, inte något annat trams. Själv föredrar jag CocoVis ekologiska kallpressade kokosolja. Den finner man oftast i olika hälsokostaffärer. En stor burk kostar inte heller alltför mycket, kring 20 euro ungefär. Jag kom i kontakt med oljan när min LCHF-frälsta moder slevade i sig en matsked av detta livselixir varje morgon. Nu har jag också kommit att tokälska kokosoljan och jag använder det typ till.. ALLT! 
 
  1. MATLAGNING. Jag äcklades ganska länge innan jag upptäckte att det var supergott att steka ägg i kokosoljan. Numera använder jag enbart kokosolja i matlagningen när jag steker något (om det inte mot förmodan skulle vara abborrfiléer, för alla vet att det är lag på att steka abborrfiléer i smör (och om ni inte visste det sen innan så vet ni det NU)). Kokosolja i smoothies fungerar ypperligt även det! 
  2. ANSIKTSMASK. Jag blandar kokosoljan med lite MSM-pulver (som för övrigt är den andra av tre saker jag tror stenhårt på), smörjer hela fejjan tills jag är alldeles glansig. Jag brukar göra som så att när jag är i duschen och har balsam och vill låta det verka i håret så har jag samtidigt ansiktmasken att verka. Sen är det bara att skölja lite lätt (använd INTE tvål). Efter det har man alldeles babymjuk hy i ansiktet. Kokosoljan fungerar även bra som lotion efter att man har rakat benen. 
  3. FÖRSTA HJÄLPEN VID EKSEM. Som vi vet vi det här laget så har jag problem med eksem på händerna, så där använder jag mig av samma blandning som ovan, oljan+MSM, och in med händerna i ett par plasthandskar. Det fungerar också bra utan MSM. Detta har hjälpt mig med mina eksem iallafall!
  4. HÅRINPACKNING. Som den tvättäkta hårfanatikern jag är så gillar jag ju givetvis friskt hår. Men blonda hår förknippas sällan med friskt hår. Men man kan faktiskt trolla lite med kokosoljan, tro det eller ej! En vanlig hederlig inpackning med kokosolja gör underverk för håret. (Här har också MSM en betydande roll, om man gillar att använda sig av MSM dvs). Absolut bäst effekt får man om man har i kokosoljan över natten. Det sägs även att kokosoljan främjar tillväxten av hår. Min pojkvän Niklas har blivit lika förtjust i oljan som jag. Han brukar smörja in sin torra hårbotten med kokosolja.
  5. OIL PULLING. Vi har en fin liten kvällsritual som vi brukar ägna oss åt, jag och Niklas. Oil Pulling. Jag förstår om ni satte lunchkaffet i fel strupe nu. Men detta är verkligen inte vad det låter som! För att reda ut begreppet så innebär det att man använder oljan som munskölj. Jag tyckte själv att det lät lite för dirty för min smak, eftersom jag fick kräkreflexer första gången jag smakade på kokosolja. Men eftersom jag i många långa år haft problem med tandköttsinflammationer så beslutade jag mig för att ge oljan en chans. Niklas var inte sen med att haka på. Vi brukar ta varsin matsked av kokosoljan, sätta oss i soffan och se ett avsnitt av valfri serie medan vi swooshar omkring oljan i munnen. När oljan blir vit och trögflytande är det dags att spotta ut den, i skräpkorgen (inte i vasken eftersom oljan stelnar och kan orsaka stopp i rören). Kokosoljan som munskölj fungerar på det viset att det samlar upp skadliga bakterier i munnen och reducerar plackbildning. En del använder använder oilpulling istället för tandborstning, men riktigt så långt har jag inte dragit det. Jag kan meddela att jag numera har rosa och friskt tandkött. HÄR och HÄR finns mer info om oil pulling.
 
FÖRUTOM allt detta kan man också använda kokosolja som bl.a. deodorant, massageolja, solskydd (SPF 15 påstås det, believe it or not), sminkborttagning (effektivt om man har vattenfast mascara) och läppcerat. Detta är ju bara en bråkdel av alla sätt man kan använda sig av kokosoljan, men HÄR hittar ni fler användningsområden! Man kan verkligen inte annat än älska kokosolja.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara heter jag. Jag är 23 år och bosatt i Vasa, Finland. Jag studerar mental träning. Hälsa och välmående är ett stort intresse för mig, och jag vill gärna inspirera andra. I min blogg får ni ta del av inlägg om lite allt möjligt. Här skriver jag vad jag vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv