Sara Möller

Kontakt: [email protected]

FINLANDSSVENSK

Publicerad 2008-11-27 18:22:55 i Vardag,

Hej! Jag heter Sara och jag är Finlandssvensk. Finlandssvenskarna når väl upp till ett antal på ca 300 000 i vårt lilla Finland. Fastän svenska är en minoritet i Finland så är vårt land tvåspråkigt. Men detta tycks en del finnar ha MYCKET svårt att acceptera. Finnar kan slänga ur sej väldigt mycket elaka saker åt  svenskspråkiga som bor i Finland. Man kan få kommentarer som "Svenska pratar man i Sverige, far hem!" ungefär.. Det är absolut inget ovanligt!

T.ex. idag när vi var efter nyckeln till lokalen ( som vi skall hyra ), så var det en finsk gubbe som överlät den. Han pratade bara finska och påstod själv att vi som pratar svenska inte hade någon respekt för vårt hemland och att vi borde prata finska eftersom vi bor i Finland. Han var mycket oförskämd, och jag blev riktigt förbannad, men höll min käft stängd trots raseriutbrottet inombords. Vad vet han om vår respekt för vårt land? Vi har läst finska sedan andra klass, alltså i 10 ÅR!!!! Jag skulle mycket gärna vilja kunna prata finska flytande, men vad jag heter och var jag bor är i princip allt jag kan säga utan gramatikaliska fel. Finska är så jävla svårt.. Men egentligen så har vi som svenskspråkiga RÄTT till t.ex. betjäning på svenska på restauranger, affärer osv. Vi läser finska i skolan och jag tycker det är alldeles tillräckligt för att "visa respekt". (Dock tyder det ju på att finska undervisningen i svenska skolor är så jävla kass, eftersom vi lärt oss mer engelska på några år medan vi knappt lärt oss finska någon finska på 10 år med undervisning. BU!!!)

Jag satt och lyssnade på radio med etta örat här för någon dag sedan. Råkade bara höra nånting om någon ordförande  som tyckte att man borde avskaffa svenska-undervisningen i finska skolor, och möjligtvis byta ut det mot RYSKA. Jag håller på att koka över.. VAR LIGGER RÄTTVISAN I DETTA?

Att jag har blivit förolämpad av finskspråkiga har hänt sig ofantligt många gånger. Kan inte ens räkna! T.ex när jag och min kompis Dea var i Kalajoki och satt vid ett bord på ett café på en camping där det satt en hel del campande finnar. När en fullvuxen kvinna på kanske 45 år hör att jag och Dea pratar svenska sinsemellan så vänder hon sig om, tar tag i mitt hår och river allt vad hon bara kan och orkar! Hon ropar (på finska) att om jag skall vara här så skall jag prata finska och ingenting annat, annars skulle vi inte vara i hennes närhet, för att vi faktiskt bor i Finland och att svenskspråkiga är en skam för Finland.. Detta upprepade sig ett antal gånger, som tur satt vi med några finska pojkar vi träffat, så de fick tala vett med kärringen eftersom jag inte kunde själv. För så fort jag öppnade munnen skulle hon ha kunnat drämma till mej vilket sekund som helst.

Fannys mamma var med oss till lokalen efter nyckeln, hon blev också arg på gubben och tyckte vi borde skicka en "Sur gubbe" till Vasabladet. Och jag håller VERKLIGEN med!!!!

Kommentarer

Postat av: yessii

Publicerad 2008-11-27 19:35:07

men herrgud :o fan vilken idiot.

Postat av: Kusin Emilia

Publicerad 2008-11-27 19:44:10

Jag blev så jäkla frustrerad när jag läste om dendär surkärringen i Kalajoki. Herregud! Ofattbart att vuxna människor kan va så ofattbart oförskämda. Galet att somliga e sådär.. Ja, de är en rikedom att kunna båda inhemska språken, men som du säger så e suger verkligen finska-undervisningen i skolan. Finnar borde också inse vilken fördel de vore för dem att kunna svenska, de e lättare att förstå t.ex. danska och norska då ju. Vi kan trösta oss med att vi finlandssvenskar e bra mycket positivare än finnar, därför lever vi längre också ^^ Hihi.

Postat av: Johan

Publicerad 2008-11-30 14:01:52

hahah.. sur gubbe ti vasabladet :D så man RIKTIGT visar att man e fitti.



Annars så har vi ju så jävla lyx i finland, finns ju int typ nån annanstans iv ärlden där en så liten minoritet som vi e har så jävla myki rättigheter, och majoriteten tvingas läsa minoritetsspråket i skolan så myki som di ändå måst.



Sen så ere omöjligt att lär sej ett språk i skolan, Du ha lärt dej mer engelska för att du utsätter dej för he hela tiden.. kollar engelska filmer, surfar på engelska sidor osv. Sen så e ju engelska o svenska besläkta o.



Vill du lär dej finska så e no enda som hjälper att böri tal finska. Typ skaff finska kompisar eller bara tal me nån finn på nån fest så fort du sir nån. :)

"När en fullvuxen kvinna på kanske 45 år hör att jag och Dea pratar svenska sinsemellan så vänder hon sig om, tar tag i mitt hår och river allt vad hon bara kan och orkar! Hon ropar (på finska) att om jag skall vara här så skall jag prata finska och ingenting annat, annars skulle vi inte vara i hennes närhet, för att vi faktiskt bor i Finland och att svenskspråkiga är en skam för Finland.." dede e däremot bara så jävla jävla sjukt :D du sku ha nita fittkäringen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara heter jag. Jag är 23 år och bosatt i Vasa, Finland. Jag studerar mental träning. Hälsa och välmående är ett stort intresse för mig, och jag vill gärna inspirera andra. I min blogg får ni ta del av inlägg om lite allt möjligt. Här skriver jag vad jag vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv