Sara Möller

Kontakt: [email protected]

Affirmationer

Publicerad 2014-11-29 10:12:00 i Vardag,

 
 
En affirmation är ett positivt påstående om dig själv eller din omgivning. Ordet affirmation kommer från det latiska ordet affirmatio som betyder 'försäkran'. Alla använder sig av affirmationer dagligen, men oftast helt omedvetet. Det sägs att vi tänker ungefär 65 000 tankar per dag, och lätthänt är det att vi automatiskt tänker de negativa tankarna. Från och med nu väljer vi våra tankar med omsorg, OK?
 
De är nämligen så att de tankar vi väljer är de som blir vår verklighet. En dag med tanken "Gud, vilken skitdag! Det kan inte bli värre än såhär.." är verkligen katastrofal. De flesta kan nog intyga att de negativa händelserna avlöser varandra just den dagen. Jag vet inte hur bekant ni är med begreppet tankens kraft. I korthet innebär det (precis det ↑) att du skapar ditt eget liv med hjälp av de tankar du tänker och de känslor du känner. Den här informationen är alldeles för värdefull för att inte ta till vara på och dra nytta av.
 
När man arbetar aktivt med affirmationer så omprogrammerar man hur man tänker, känner och agerar i olika situationer. Det som börjar hända så småningom är att de positiva påståendena sjunker in i ditt undermedvetna och automatiseras. De blir din sanning. Fake it 'til you make it. Låter det bekant?
 
Med fördel kan man välja att skriva ner affirmationen/affirmationerna till pappers, men det går också bra att ha dem i huvudet. 
 
En positiv affirmation ska..
  • .. vara kort och slagkraftig.
  • .. alltid vara positiv (dvs får EJ innehålla ord som t.ex. inte, aldrig, måste, bör).
  • .. upprepas ofta (antingen tyst för dig själv, eller i huvudet).
  • .. vara formulerad i nu-tid.
Dessa bilder är från FB-sidan Daliga Affirmationer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara heter jag. Jag är 23 år och bosatt i Vasa, Finland. Jag studerar mental träning. Hälsa och välmående är ett stort intresse för mig, och jag vill gärna inspirera andra. I min blogg får ni ta del av inlägg om lite allt möjligt. Här skriver jag vad jag vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv