Sara Möller

Kontakt: [email protected]

#MakeEachDayCount

Publicerad 2014-02-10 10:06:00 i Vardag,

Nu har det varit tyst här ett tag. Det är skönt att ta avstånd ibland. Jag har egentligen bara haft mig själv och min egen hälsa att fokusera på de tre senaste månaderna. Jag har upptäckt mycket med mig själv. Sen några veckor tillbaka började jag på en kurs på Korsholms vuxeninstitut. Hon som höll i kursen heter Carina Granö-Träskelin, aka ägaren av Wasa Wellness. Fantastiskt inspirerande människa!
 
Jag har sedan tidigare varit något bekant med mindfulness och mental träning osv.. Men det här blev verkligen startskottet till en ny era i mitt liv. Kursen hölls vid sammanlagt tre tillfällen. Vi fick lära oss hur man "lever i nuet", olika andningsövningar samt avslappning. Fruktansvärt intressant. Numera använder jag mig av aktiv mental träning för att ta mig igenom vardagen. 
 
Har ni någongång tänkt tanken "åh, tiden går så fort nuförtiden" eller "tiden går så mycket snabbare än den gjorde förut"? Jag har! Jag har inte riktigt kunna förstå hur det kan kännas som att tiden går avsevärt mycket snabbare nu. Men så kom jag att tänka på något.. Det är ju så mycket oviktigt som äter upp vårat liv, vi slösar alltså vår tid på fel saker. Vi lever helt enkelt inte i nuet. Jag hittade ett riktigt bra blogginlägg (kan inte hitta det nu?!) där lösningen fanns. Allt vi behöver göra är att ställa oss en enkel fråga, begrunda det en aning, och sedan agera utefter det.
 
Mhm, redo? Frågan lyder alltså "är det här det bästa och mest önskvärda sättet att använda min tid?". Faktum är att om man inte använder sin tid på ett bra sätt så slösar man ju bort sitt liv. Ja, det är sant! Man bör alltså ställa sig den här frågan ofta. Alltid. Alltid när man gör något, bör man ärligt ställa sig den frågan. Jag är fullt medveten om att jag slösar tid på felaktiga saker i mitt liv, i vääääldigt stor utsträckning. T.ex. min telefon tar upp löjligt mycket tid av mitt liv. Jag skulle nog vilja påstå att jag är beroende, och det tror jag att de flesta i vår smartphone-värld är. Följande appar äger mitt liv; facebook, instagram, whatsapp, weheartit och bloglovin. Och mängden tid jag dagligen ägnar åt dessa vill jag inte ens veta av. Så jo, en förändring är nödvändig. 
 
Jag vill leva mer i nuet. Min största rädsla just nu är att vakna upp dagen jag fyller 60 år och undra vart tiden tog vägen, vad jag gjort alla dessa år. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara heter jag. Jag är 23 år och bosatt i Vasa, Finland. Jag studerar mental träning. Hälsa och välmående är ett stort intresse för mig, och jag vill gärna inspirera andra. I min blogg får ni ta del av inlägg om lite allt möjligt. Här skriver jag vad jag vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv