Sara Möller

Kontakt: [email protected]

Celiaki, glutenintolerans or whatever?!

Publicerad 2013-10-29 12:59:00 i Vardag,

Det här med att inte bli tagen på allvar alltså..
 
Jag har under många, många år haft väldiga problem med min hälsa. Det har blivit en jäkla massa spring på olika läkarundersökningar, allergitester, labbprov och dylikt. Ännu har jag inte fått någon fastställd diagnos. Jag har så länge jag kan minnas lidit av allt från mag- och tarmbesvär, trötthet, koncentrationssvårigheter, sömnsvårigheter till nedstämdhet, förkylningar, huvudvärk, illamående och eksem. Jag kan inte förstå att det kan vara så svårt att få någon rätsida på det här. Det har gått så långt att jag nästan accepterat att det kanske alltid kommer att vara på det här viset. Främst lider jag av mitt problem med min mage, men det har liksom blivit så att jag har vant mig, jag är van med det faktum att varje kväll är magen så hysteriskt uppblåst att jag ser gravid ut. Ibland har jag till och med funderat över om alla kanske har det såhär och att jag bara är ovan. Absurt!
 
Det är nu de senaste månaderna jag blivit mer fundersam över mitt tillstånd. Det känns inte helt okej att jag ska behöva må såhär i all framtid. På senare tid känns det som att det har blivit värre (det går i perioder). Eksemet jag har på mina händer har förvärrats och numera är det inte bara torrt, ibland blir det också små vattenfyllda båsor som kliar och svider. Det faktum att jag studerar till frisör och nu håller på med min praktikperiod på salong har bara förvärrat utslagen pga av kemikalierna i produkterna som används. Inte okej! Jag är dessutom ofantligt orkeslös och ofta blir det så att jag in på eftermiddagen känner mig svag, nästan så att benen inte håller att stå på. Ofta försöker jag låtsas som ingenting, för man vill ju inte visa sig svag. Nejnej! Men ibland blir det faktiskt FÖR mycket.
 
Min praktikhandledare kollade på min hand för några veckor sedan och sa direkt "jag är ganska säker på att du har celiaki". VADÅ? Skulle jag ha celiaki (eller glutenintolerans som det också heter)? Det lät ju nästan lite skumt. "Näe", tänkte jag. Jag började ändå googla fenomenet och kom över mycket intressant information och det lär vara så att man oftast har väldigt diffusa symptom när man lider av celiaki och därför blir det mer svårupptäckt. Jag tyckte dock att det var helt självklart att min läkare borde ha kollat upp detta i samband med allergitesterna jag gjorde i början av året, men tydligen så var fallet inte så. Det enda som konstaterades vid det tillfället var gräsallergi (vilket jag tack och lov inte märkt något av) samt kontaktallergi mot methylchloroisothiazolinone (omöjligt att uttala, jag vet).
 
Det stör mej något otroligt och jag blir så himla besviken på att jag praktiskt taget ska behöva diagnostisera mig själv utan en läkares hjälp innan någon kan komma underfunn med vad det verkligen är för fel på mig, och verkligen börjar ta mig på allvar. Jag tog iallafall kontakt med min läkare härom dagen och bad om att få testas för celiaki (trots att jag gjort ett hemmatest köpt på apoteket som visade negativt). Så igår var jag till labbet på blodprov (för ungefär sjuttionde gången), och jag borde få svar om en vecka. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är just celiaki samt hudceliaki jag lider av, för symptomen som beskrivs stämmer väldigt väl in på mig. Det är så fruktansvärt att jag under ~8 års tid (mer eller mindre) varit sjuk väldigt ofta av oförklarlig anledning, så ofta så att folk nästan slutat ta mig på allvar. För vem är sjuk så ofta, under en så lång tid, utan att få någon slags diagnos?! Fler uttalanden som "du är bara mer mottaglig för förkylningar", "du har nog bara lite överkänslig mage" och "dina utslag är typiska för stress" gör mig så frustrerad att jag vill slita av mig håret.
 
Även fast jag skulle bli extremt lättad om jag skulle få diagnosen celiaki, så skrämmer det mig också en aning. Att mittiallt vara tvungen att lägga om kosten helt känns lite överväldigande. Jag har nämligen under en längre tid funderat att göra det på eget intiativ för att kunna diagnostisera mig själv helt eftersom läkarna inte tycks kunna göra det. Men det känns som ett himla stort projekt och det har därför aldrig blivit av.
 
__________
 
Anledningen till att jag skriver dethär här är för att jag undrar ifall det möjligtvis finns någon där ute som besitter någon liknande erfarenhet, och hur har det gått för er? Om ni inte är glutenintoleranta med ändå haft samma symptom, vad är det då ni lider av?

Kommentarer

Postat av: Elina

Publicerad 2013-10-29 13:21:11

Har ju typ sama symtom jag utom hudutslag å ja ha nu vari på en massa läkarbesök pånytt å taji allergitester å astmatester som ja fråga om dom kona ta för dom föreslo int he sjölv. Men allt visa negativt å så fick ja en slemlösande kortison nässpray men int svar på va ja har för feil så jag böri no å accepter att såje kmr e ti va resten åv live.:/

Svar: Tänk de att man ska måst föreslå de själv åt läkarna innan dom ens kommer på tanken? Sen att dom trugar på en nå mediciner som förvisso kanske lindrar symptomen, men int hjälper mot de grundläggande probleme e ju helt helt på alla sätt å vis!! Men ja tycker nog att du int ska ge upp i första taget. Kämpa!!
RASA

Postat av: anni

Publicerad 2013-10-29 14:07:28

oj va ja känner igen dehe me att int bli tagen på allvar o skickas hit o dit .. Har haft hjärt problem i 10år o nu har dom nyligen komi fram till va ja har.. Man måst själv hela tiden va på o kräv att få svar, annars händer INGET.

Svar: Fruktansvärt att de ha tagi så lång tid att konstatera de! Man blir ju nästan mörkrädd när man tänker på sjukvården här. Och de e verkligen energikrävande att hela tiden måst tjat sej till undersökningar å svar. Men jag e glad för din skull att du äntligen ha fått en diagnos, de måst kännas väldigt befriande! :) Ett bra bevis på att man aldrig ska ge upp!
RASA

Postat av: Lesthis gothworld

Publicerad 2013-10-29 16:39:40

Jag hade väldigt liknande symptom för några år sen. Läkarna hittade inga fel trots många tester men jag har själv kommit fram till att jag mår bättre av att utesluta mjölkprodukter :3

Postat av: Jenkki

Publicerad 2013-10-30 19:30:37

Ojj Sara, ja så via facebook dehe och ja måst säg att ja har EXAKT samma symtom! Allt du skrev stämmer in på mej åxå! Till och med utsalg och blåsor på fingran, som ja aldri sitt nån annan ha förr. Lider hårt me dej, dehe e super jobbit!!! Ja har också testa mej både för laktosintolerans och celiaki, båda negativa. Diagnosen bruk vara gräsallergi, ansträngningsastma och känslig mage. Men nej, de e int okej. En sak som mamma börja säg hon hadd läst om va mjölkprotein. Mjölkprotein finns i alla mjölkprodukter, också hyla, vilket sku betyd att man måst lämn bort ALLA mjölkprodukter helt å hålle. Jag personligen ha int studera dehe vidare ännu (lever fortfarande "in denial") för de sku va så otrolit jobbit att ställa om sin kost på ett så drastiskt sätt. Men de kan no händ mamma har rätt. Fö ja tycker mina symtom blivi myki värre på senaste tiden och ha nu börja funder att de kan ju bero på att ja ha börja trän mera, bygga muskler och därmed också ätit mera kvark och proteinpulver osv. Om du kommer fram ti nånting, så meddela gärna mej också :)

Svar: Hej Jenkki! Jag måst sej att ja e sjukt glad för din kommentar!! Int för att du har oturen att måst lida av samma problem, men att de finns nån annan som vet va jag pratar om å som man kan relater till :) Jag e också bekant me de faktum att mjölkprotein kan framkalla allergi. De känns nästan lite VÄL, om man sku böri ta bort alla mjölkprodukter. För man bruk ju sej att gluten finns i allt, men ja tycker de e värre me mjölkprotein (oftast kasein), för de finns VERKLIGEN i allt. Därför hoppas jag lite på att de e celiaki jag har, för personligen tycker jag att de sku va vääldigt myki enklare att uteslut gluten, eftersom jag redan ti stor del gör de. Men men.. Ja tror att ja får mina svar på måndag! Så de återstår att se :) Men de e nog verkligen int okej att man ska måst ha de på dehär vise utan att nån vet varför.
Jag lovar att håll dej uppdaterad om dom kommer fram ti någå vettit :) Lycka till med träningen framöver å hoppas att ditt tillstånd int sätter käppar i hjulen!
RASA

Postat av: Sara

Publicerad 2014-07-01 13:47:40

Hej!
Nu e ja ju lite efter me att kommentera här, fick du reda på va de va sist och slutligen? Har precis samma symptom, förutom eksem, men har inga svar på vad jag lider av... Har int vari på lika många undersökningar som du verkar ha vari på, men de e mest för att ja ha gett upp då inget kan konstateras. Har märkt att jag mår bättre av att äta laktosfritt/mjölkfritt men ha ännu int vari och tagi prover, celiaki har jag testats för men de va negativt.

Svar: Nej, tyvärr. Jag har fortfarande problem med eksem å magont osv.. Läkarna hjälper mig inte längre i den utredningen så jag försöker själv testa mig fram. Mitt nästa försök är att vara fri från kemiskt framställd citronsyra, eftersom det sägs kunna framkalla en rad allergier. Googla gärna på det, finns mycket info :)
RASA

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara heter jag. Jag är 23 år och bosatt i Vasa, Finland. Jag studerar mental träning. Hälsa och välmående är ett stort intresse för mig, och jag vill gärna inspirera andra. I min blogg får ni ta del av inlägg om lite allt möjligt. Här skriver jag vad jag vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv